Wijziging privacybeleid vanaf 18 juni 2017
In een bericht op haar website heeft Twitter aangekondigd dat haar privacybeleid vanaf 18 juni 2017 zal zijn gewijzigd. Degene die vanaf die datum de diensten van Twitter gebruikt, geeft daarmee impliciet aan akkoord te zijn met het gewijzigde privacybeleid.
Een – volgens Twitter – paar belangrijke wijzigingen staan hieronder genoemd.
Transparantie en controle
Twitter heeft nieuwe instellingen bij ‘Personalisatie en gegevens’ toegevoegd en ‘Je Twittergegevens’ uitgebreid. Hierdoor zou de gebruiker op een transparantere manier toegang verkrijgen tot zijn persoonlijke informatie. Tevens zou daardoor nauwkeuriger kunnen worden bepaald hoe de gegevens van de gebruiker worden gebruikt door Twitter. Deze verbeterde instellingen vervangen de browserinstelling ‘Volg mij niet’, die niet meer wordt ondersteund.
Webgegevens
Twitter verduidelijkt in haar privacybeleid hoe ze gegevens opslaat en gebruikt van andere websites die content van Twitter integreren. Dit heeft Twitter gedaan om haar services te verbeteren en de content die Twitter laat zien, zoals advertenties, te personaliseren. Twitter slaat de gegevens van een bezoek aan een webpagina niet op van gebruikers in de Europese Unie en de EFTA-landen.
Gegevens delen
Twiter verduidelijkt hoe zij niet-persoonlijke gegevens, verzamelde gegevens en gegevens op apparaatniveau deelt. Dit gebeurt onder andere via overeenkomsten met specifieke partners, waarbinnen zij gegevens mogen koppelen aan de naam, e-mailadres of andere persoonlijke informatie van de gebruiker. De gebruiker dient de betreffende partner hiervoor wel toestemming te verlenen. De gebruiker kan bepalen of de gegevens in het kader van deze partnerovereenkomsten worden gedeeld in de instellingen bij ‘Personalisatie en gegevens’.
Personalisatie op alle apparaten van de gebruiker
In het herziene privacybeleid wordt door Twitter uitgelegd hoe de gegevens van de gebruiker worden gebruikt om ervaringen van de gebruiker op al zijn apparaten te personaliseren. Daarnaast krijgt de gebruiker meer controle in de instellingen bij ‘Personalisatie en gegevens’ voor apparaten die nog niet door de gebruiker zijn gebruikt om in te loggen bij Twitter.
Privacy Shield- en Digital Advertising Alliance-programma’s
Twitter gaat meedoen aan het Privacy Shield-programma van Zwitserland en de VS. Daarnaast gaat Twitter zich houden aan de Digital Advertising Alliance Self-Regulatory Principles for Online Behavioral Advertising.